Ramírez Zavala, Ana Luz2022-06-282022-06-282013-05-01https://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/117https://doi.org/10.22198/rys.2013.57.a117https://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45553Chickpea commercialization in Sonora and Sinaloa between 1916 and 1924 shows the institutional change that evolved from the incorporation of strategies to reduce negotiation costs. These measures were advocated by organizations involved in chickpea production and sale, as well as their brokers, during a critical moment in the national and international political and economic context, and were institutionalized during the post-revolutionary regime to overcome the adverse conditions for the export of this grain.La comercialización del garbanzo de Sonora y Sinaloa, de 1916 a 1924, permite mostrar el cambio institucional que se gestó a partir de la incorporación de las medidas creadas por organizaciones y sus agentes intermediarios involucrados en la producción y venta, para reducir los costos de negociación de la leguminosa, en un contexto político y económico coyuntural nacional e internacional. Estas medidas fueron institucionalizadas durante el régimen posrevolucionario, para superar las condiciones adversas para la exportación de este grano.application/pdfspaDerechos de autor 2017 Ana Luz Ramírez Zavalahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessChickpeaInstitutional frameOrganizationsInstitutional changeExportationSonora and mexico 20th century historyGarbanzoMarco institucionalOrganizacionesCambio institucionalExportaciónHistoria del siglo xx en sonoraCiencias SocialesChickpeaInstitutional frameOrganizationsInstitutional changeExportationSonora and mexico 20th century historyGarbanzoMarco institucionalOrganizacionesCambio institucionalExportaciónHistoria del siglo xx en sonoraProceso de transición en el marco institucional mexicano a través de la comercialización del garbanzo, 1916-1924info:eu-repo/semantics/article