Ortega Armenta, Rosa HidemiLeyva Aguilera, Juana ClaudiaSánchez Vázquez, María AlejandraEspejel Carbajal, IleanaMartínez, Guadalupe Concepción2022-06-282022-06-282012-01-01https://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/166https://doi.org/10.22198/rys.2012.53.a166https://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45582Colonet, Baja California, is a rural community located in an arid zone where the development of a new port of huge dimensions has been proposed. We conducted a socio-environmental diagnosis in order to identify current environmental problems and possible solutions through the analysis of social perception and environmental threats. The lack of water is perceived as a major problem due to social and political factors. Agricultural practices were identified as the major environmental threat. Our results show the need to foster better community organization on the basis of more profound environmental information. With the identified solutions we designed four scenarios. Here we propose a model for developing an environmental education strategy to promote the organization and informed participation of the community in order to increase technical organic agriculture and integrated water resources management.Colonet, Baja California, es una comunidad rural localizada en una zona árida, donde existe la propuesta de construir un megaproyecto portuario. Ahí se realizó un diagnóstico socioambiental, con el fin de identificar la problemática actual del medio ambiente y posibles soluciones, a través del análisis de la percepción social y las amenazas ambientales. El desabasto de agua se percibe como el problema principal debido a factores sociales y políticos, y las prácticas agrícolas se identificaron como la amenaza ambiental primordial. Estos resultados demuestran la necesidad de mejorar la organización comunitaria, con base en mayor y mejor información. Se identificaron las soluciones y se diseñaron cuatro escenarios. Aquí se propone una estrategia de educación ambiental, que fomente la organización y participación informada en la comunidad, para lograr la tecnificación agrícola orgánica y la gestión integrada de recursos hídricos.application/pdfspaDerechos de autor 2017 Rosa Hidemi Ortega Armenta, Juana Claudia Leyva Aguilera, María Alejandra Sánchez Vázquez, Ileana Espejel Carbajal, Guadalupe Concepción Martínezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessArid zoneEnvironmental threatsSocial perceptionEnvironmental educationIntegrated water resource managementMegaprojectsZona áridaAmenazas ambientalesPercepción socialEducación ambientalGestión integrada de recursos hídricosMegaproyectosCiencias SocialesArid zoneEnvironmental threatsSocial perceptionEnvironmental educationIntegrated water resource managementMegaprojectsZona áridaAmenazas ambientalesPercepción socialEducación ambientalGestión integrada de recursos hídricosMegaproyectosDiagnóstico socioambiental como fundamento para una estrategia de educación ambiental en Colonet, Baja Californiainfo:eu-repo/semantics/article