Lagunes López, Oscar Nicasio2022-06-282022-06-282020-12-21https://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/46031The objective of this article is to determine whether the performance of the local public human rights organizations in Mexico is efficient or not, taking into account the complaint resolution instruments, such as conciliations and recommendations. The methodology used combines both quantitative and qualitative indicators, namely, the volume of received and concluded complaints, the volume of issued and complied recommendations, and whether the complied recommendations repair or not the victims’ violated human rights. For this purpose, a sample of two recommendations issued by the human rights commissions of Colima (0772017) and Chihuahua (05/2017) to public authorities are analyzed. The results show that the complied recommendations do not repair the violated rights of the victims, even though their implementation, and that these organizations have had a poor performance, despite the expensive amounts of money inverted on them. Therefore, it is concluded that the recommendations must be binding and that it is a priority to democratize the ombudsperson’s election process.El objetivo de este artículo es determinar si el desempeño de los organismos públicos locales de derechos humanos en México es eficiente o no, teniendo en cuenta los instrumentos de resolución de quejas, como las conciliaciones y las recomendaciones. La metodología empleada combina indicadores cuantitativos y cualitativos, a saber, volumen de quejas recibidas y concluidas, volumen de recomendaciones emitidas y cumplidas y si las recomendaciones cumplidas reparan o no los derechos humanos vulnerados de las víctimas. Para este fin, se analizan dos recomendaciones que las comisiones de derechos humanos de Colima (07/2017) y Chihuahua (05/2017) hicieron a las autoridades públicas. Los resultados muestran que éstas no reparan los derechos vulnerados de las víctimas, incluso después de haber sido ejecutadas, y que estos organismos han tenido un deficiente desempeño, a pesar de que se invierten en ellos cuantiosas cantidades. Por eso se concluye que las recomendaciones deben ser vinculantes y que es prioritario democratizar el proceso de elección del ombudsperson.The objective of this article is to determine whether the performance of the local public human rights organizations in Mexico is efficient or not, taking into account the complaint resolution instruments, such as conciliations and recommendations. The methodology used combines both quantitative and qualitative indicators, namely, the volume of received and concluded complaints, the volume of issued and complied recommendations, and whether the complied recommendations repair or not the victims’ violated human rights. For this purpose, a sample of two recommendations issued by the human rights commissions of Colima (0772017) and Chihuahua (05/2017) to public authorities are analyzed. The results show that the complied recommendations do not repair the violated rights of the victims, even though their implementation, and that these organizations have had a poor performance, despite the expensive amounts of money inverted on them. Therefore, it is concluded that the recommendations must be binding and that it is a priority to democratize the ombudsperson’s election process.El objetivo de este artículo es determinar si el desempeño de los organismos públicos locales de derechos humanos en México es eficiente o no, teniendo en cuenta los instrumentos de resolución de quejas, como las conciliaciones y las recomendaciones. La metodología empleada combina indicadores cuantitativos y cualitativos, a saber, volumen de quejas recibidas y concluidas, volumen de recomendaciones emitidas y cumplidas y si las recomendaciones cumplidas reparan o no los derechos humanos vulnerados de las víctimas. Para este fin, se analizan dos recomendaciones que las comisiones de derechos humanos de Colima (07/2017) y Chihuahua (05/2017) hicieron a las autoridades públicas. Los resultados muestran que éstas no reparan los derechos vulnerados de las víctimas, incluso después de haber sido ejecutadas, y que estos organismos han tenido un deficiente desempeño, a pesar de que se invierten en ellos cuantiosas cantidades. Por eso se concluye que las recomendaciones deben ser vinculantes y que es prioritario democratizar el proceso de elección del ombudsperson.spaDerechos de autor 2020 Oscar Nicasio Lagunes Lópezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias SocialesInstitutional performanceComplaints and recommendations in human rightsHuman rights violationsPublic human rights organizations in mexicoDesempeño institucionalQuejas en derechos humanosRecomendaciones en derechos humanosViolaciones de derechos humanosOrganismos públicos de derechos humanos en méxicoInstitutional performanceComplaints and recommendations in human rightsHuman rights violationsPublic human rights organizations in mexicoDesempeño institucionalQuejas en derechos humanosRecomendaciones en derechos humanosViolaciones de derechos humanosOrganismos públicos de derechos humanos en méxicoThe Performance of Local Public Human Rights Organization in Mexico, 2017-2019El desempeño de los organismos públicos locales de derechos humanos en México, 2017-2019info:eu-repo/semantics/article