Rojas Rangel, Teresa de Jesús2022-06-282022-06-282019-10-02https://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45984The objective of the article is to analyze the preschool, elementary and junior high school careers of the children of migrant agricultural families, and how risk factors, related to precarious socio-economic contexts and participation in mobility patterns, influence their educational paths. For that purpose, questionnaires were applied and semi-structured interviews were conducted. According to the results, settling of these families in areas of attraction contributes to a greater permanence and continuity of their children in school. In Mexico, this study is a pioneer in reconstructing the school careers of those who attend up to third grade of junior high school, since the existing ones are focused on elementary education. It was found that a high percentage of students complete junior high school with ideal theoretical careers and that an important determinant for the successful achievement of school careers are family arrangements to remain in one place, so that their sons/daughters complete their basic education.El objetivo del artículo es analizar las trayectorias escolares de preescolar, primaria y secundaria de las/los hijos de familias agrícolas migrantes, y cómo los factores de riesgo, relacionados con los contextos socioeconómicos precarios y participación en los patrones de movilidad, influyen en sus recorridos escolares. Para ello se aplicaron cuestionarios e hicieron entrevistas semiestructuradas. Según los resultados, los asentamientos de dichas familias en zonas de atracción contribuyen a una mayor permanencia y continuidad de sus hijos/as en la escuela. En México este estudio es pionero en reconstruir las trayectorias escolares de quienes cursan hasta tercero de secundaria, pues los existentes están centrados en la educación primaria. Se encontró que un porcentaje alto de estudiantes termina la secundaria con trayectorias teóricas ideales y que una determinante fundamental para el logro exitoso de las trayectorias escolares son los arreglos familiares para permanecer en un solo lugar, a fin de que sus hijos/hijas concluyan la educación básica.The objective of the article is to analyze the preschool, elementary and junior high school careers of the children of migrant agricultural families, and how risk factors, related to precarious socio-economic contexts and participation in mobility patterns, influence their educational paths. For that purpose, questionnaires were applied and semi-structured interviews were conducted. According to the results, settling of these families in areas of attraction contributes to a greater permanence and continuity of their children in school. In Mexico, this study is a pioneer in reconstructing the school careers of those who attend up to third grade of junior high school, since the existing ones are focused on elementary education. It was found that a high percentage of students complete junior high school with ideal theoretical careers and that an important determinant for the successful achievement of school careers are family arrangements to remain in one place, so that their sons/daughters complete their basic education.El objetivo del artículo es analizar las trayectorias escolares de preescolar, primaria y secundaria de las/los hijos de familias agrícolas migrantes, y cómo los factores de riesgo, relacionados con los contextos socioeconómicos precarios y participación en los patrones de movilidad, influyen en sus recorridos escolares. Para ello se aplicaron cuestionarios e hicieron entrevistas semiestructuradas. Según los resultados, los asentamientos de dichas familias en zonas de atracción contribuyen a una mayor permanencia y continuidad de sus hijos/as en la escuela. En México este estudio es pionero en reconstruir las trayectorias escolares de quienes cursan hasta tercero de secundaria, pues los existentes están centrados en la educación primaria. Se encontró que un porcentaje alto de estudiantes termina la secundaria con trayectorias teóricas ideales y que una determinante fundamental para el logro exitoso de las trayectorias escolares son los arreglos familiares para permanecer en un solo lugar, a fin de que sus hijos/hijas concluyan la educación básica.spaDerechos de autor 2019 Teresa de Jesús Rojas Rangelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias SocialesRural migrationAgricultural day laborersBasic educationSchool careersSonoraMigración ruralJornaleros agrícolasEducación básicaTrayectorias escolaresSonoraRural migrationAgricultural day laborersBasic educationSchool careersSonora|Migración ruralJornaleros agrícolasEducación básicaTrayectorias escolaresSonoraSchool Careers of Children of Migrant Agricultural Families in Sonora, MexicoTrayectorias escolares de hijos de familias agrícolas migrantes en Sonora, Méxicoinfo:eu-repo/semantics/article