Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Ávila, María Eugenia
dc.contributor.authorArzaluz Solano, María del Socorro
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorGONZALEZ AVILA, MARIA EUGENIA;#0000-0002-5925-0704
dc.creatorArzaluz Solano, María del Socorro; 25372
dc.date2011-05-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:26Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:26Z
dc.date.issued2011-05-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/52
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2011.51.a52
dc.identifier.urihttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/52
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.22198/rys.2011.51.a52
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45509
dc.description.abstractThis article analyzes the development of the Programa de Cultura del Agua [Water Culture Program] (PCA) applied in four cities in Northeastern Mexico (Acuña, Coahuila; Nuevo Laredo and Reynosa, Tamaulipas; and Monterrey, Nuevo León). The program is hardly effective or efficient in most of the above cities. Nuevo Leon's utility is the most outstanding, since it is based more on the experience and continuity of the people in charge, rather than on quantifiable results. Therefore, it is important to consider this program as a useful tool of Mexican water policy to propagate a water culture which includes measurable indicators to assess the impact and effectiveness on the population in the short, medium and long term, in order to achieve sustainable use, management and conservation of water resources in this and other regions of Mexico.en-US
dc.description.abstractEl Programa de Cultura del Agua, implantado en Acuña, Coahuila; Nuevo Laredo y Reynosa, Tamaulipas, y en Monterrey, Nuevo León, resulta poco eficaz y eficiente en la mayoría de dichas ciudades. El organismo operador de Nuevo León es el más destacado, ya que se basa más en la experiencia y continuidad de los encargados, que en la obtención de resultados cuantificables. Por lo tanto, es importante considerar dicho programa en las políticas hídricas de México, como una herramienta útil para difundir la cultura del agua, donde se incluyan indicadores cuantificables que permitan evaluar su repercusión y efectividad en la población a corto, mediano y largo plazo, a fin de lograr un uso, manejo y conservación sustentable del recurso, en esta y otras regiones de México.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/52/372
dc.rightsDerechos de autor 2017 María Eugenia González Ávila, María del Socorro Arzaluz Solanoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 23 No. 51 (2011): May-Augusten-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 23 Núm. 51 (2011): mayo-agostoes-ES
dc.subjectWater cultureen-US
dc.subjectWateren-US
dc.subjectUtilityen-US
dc.subjectNortheasten-US
dc.subjectSustainable|en-US
dc.subjectAguaes-ES
dc.subjectCultura del aguaes-ES
dc.subjectOrganismo operadores-ES
dc.subjectNorestees-ES
dc.subjectSustentablees-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subject.lcshWater cultureen-US
dc.subject.lcshWateren-US
dc.subject.lcshUtilityen-US
dc.subject.lcshNortheasten-US
dc.subject.lcshSustainable|en-US
dc.subject.lcshAguaes-ES
dc.subject.lcshCultura del aguaes-ES
dc.subject.lcshOrganismo operadores-ES
dc.subject.lcshNorestees-ES
dc.subject.lcshSustentablees-ES
dc.titleEl Programa de Cultura del Agua en el noreste de México. ¿Concepto utilitario, herramienta sustentable o requisito administrativo?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record