Show simple item record

dc.contributor.authorLagunes López, Oscar Nicasio
dc.contributor.authorPineda Pablos, Nicolás
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorLAGUNES LOPEZ, OSCAR NICASIO; 345087
dc.creatorPINEDA PABLOS, NICOLAS; 11876
dc.date2013-01-30
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:28Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:28Z
dc.date.issued2013-01-30
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/105
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2013.56.a105
dc.identifier.urihttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/105
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.22198/rys.2013.56.a105
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45545
dc.description.abstractThis article examines the oversight of public accounts in five agencies of the Sonora State Government between 2004 and 2012. The research question is how effective is the audit carried out by the Superior Institute of Audit and Inspection (ISAF) in combatting the misuse of public resources. Upon reviewing the legal framework, we found that ISAF does not have the power to sanction; this activity is carried out by the State General Comptroller, an office that reports to the Executive. Moreover, an analysis of the observations, resolutions and sanctions mentioned in performance reports presented by ISAF showed that, during the period studied, no observations at all were made to the Office of the Executive and that, in other government agencies, the number of observations increased, but the number of those resolved decreased. Finally, there is no information linking unresolved observations to the sanctions applied by the office of the Comptroller. The general conclusion is that, due to the structural design of the oversight process, which turns the application of sanctions over to the Executive Power, the audits carried out by ISAF, although they inhibit the misuse of resources in the lower levels of the state administration, do not prevent embezzlement of funds in the upper levels.en-US
dc.description.abstractEn este artículo se estudia la fiscalización de las cuentas públicas, de 2004 a 2010, en cinco dependencias del Gobierno de Sonora. La pregunta de investigación es qué tan efectiva es la fiscalización que realiza el Instituto Superior de Auditoría y Fiscalización, para combatir el uso indebido de los recursos públicos. Al revisar el marco legal, se encontró que el instituto carece de facultades para sancionar, y que esta es tarea de la Secretaría de la Contraloría General, una dependencia del mismo Ejecutivo. Por otra parte, al analizar las observaciones, solventaciones y sanciones incluidas en los informes de resultados presentados por el instituto, se encontró que la Oficina del Ejecutivo queda exenta de observaciones, y que en el resto de las dependencias el número de éstas aumentó, mientras que el de las solventadas tendió a decrecer durante el periodo. Por último, no hay información que vincule las observaciones no solventadas con las sanciones aplicadas por la Contraloría. La conclusión general es que, debido al diseño estructural de la fiscalización que regresa al ámbito del Ejecutivo para la aplicación de sanciones, la fiscalización del instituto, si bien inhibe el mal uso de los recursos en los ámbitos operativos de la administración estatal, no impide ni evita la malversación de fondos de alto nivel.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/105/327
dc.rightsDerechos de autor 2017 Oscar Nicasio Lagunes López, Nicolás Pineda Pabloses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 25 No. 56 (2013): January-Aprilen-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 25 Núm. 56 (2013): enero-abriles-ES
dc.subjectPublic auditen-US
dc.subjectPublic accounten-US
dc.subjectAccountabilityen-US
dc.subjectCorruptionen-US
dc.subjectSanctionsen-US
dc.subjectGovernment of sonoraen-US
dc.subjectMexicoen-US
dc.subjectFiscalizaciónes-ES
dc.subjectCuenta públicaes-ES
dc.subjectRendición de cuentases-ES
dc.subjectCorrupciónes-ES
dc.subjectSancioneses-ES
dc.subjectGobierno de sonoraes-ES
dc.subjectMéxicoes-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subject.lcshPublic auditen-US
dc.subject.lcshPublic accounten-US
dc.subject.lcshAccountabilityen-US
dc.subject.lcshCorruptionen-US
dc.subject.lcshSanctionsen-US
dc.subject.lcshGovernment of sonoraen-US
dc.subject.lcshMexicoen-US
dc.subject.lcshFiscalizaciónes-ES
dc.subject.lcshCuenta públicaes-ES
dc.subject.lcshRendición de cuentases-ES
dc.subject.lcshCorrupciónes-ES
dc.subject.lcshSancioneses-ES
dc.subject.lcshGobierno de sonoraes-ES
dc.subject.lcshMéxicoes-ES
dc.titleEl arte de contar cuentos y rendir cuentas. La revisión de las cuentas públicas del Gobierno de Sonora, 2004-2010es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record