Show simple item record

dc.contributor.authorEncinas Muñoz, Abel
dc.contributor.authorMercado Maldonado, Ruth
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorENCINAS MUÑOZ, ABEL; 42551
dc.creatorMERCADO MALDONADO, RUTH; 15630
dc.date2012-09-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:30Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:30Z
dc.date.issued2012-09-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/140
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2012.55.a140
dc.identifier.urihttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/140
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.22198/rys.2012.55.a140
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45567
dc.description.abstractIn this article we ethnographically analyzed meaning negotiation and micropolitical processes which occurred during the development of teachers' collectives in primary schools in the state of Querétaro, within the context of a social network conformed by individuals and organizations from the regional elementary education system to which the teachers belonged.The different perceptions of those constituting the network made them adopt coincidental or confrontational positions regarding the collectives' work, depending on the meaning attributed to the development of these organizations, which gave rise to the micropolitics identified. The results of the study indicate that local negotiations related to the collectives' work result both in consensus and conflict. We also found that sometimes the teachers are more interested in encouraging a collective's performance, even in the face of opposition from their authorities or other members of school communities.en-US
dc.description.abstractEn el artículo se analiza etnográficamente los procesos de micropolítica y negociación de significado, presentes en el desarrollo de colectivos docentes en escuelas primarias del estado de Querétaro, en el contexto de una red social, conformada por sujetos y organismos de la educación básica regional, de la cual éstos formaban parte. Las percepciones de los integrantes de la red los hacían adoptar posiciones coincidentes o de confrontación sobre el trabajo de los colectivos, según el significado que le atribuyeran al desarrollo de dichos organismos, lo que originaba las micropolíticas identificadas. Los resultados del estudio muestran que las negociaciones locales, relativas al trabajo de los colectivos, remiten tanto al consenso como al conflicto. En ocasiones, eran los profesores quienes más se interesaban en promover el funcionamiento del colectivo, aun ante la oposición de sus autoridades o de otros integrantes de las comunidades escolares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/140/337
dc.rightsDerechos de autor 2017 Abel Encinas Muñoz, Ruth Mercado Maldonadoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 24 No. 55 (2012): September-Decemberen-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 24 Núm. 55 (2012): septiembre-diciembrees-ES
dc.subjectTeacher trainingen-US
dc.subjectSchoolen-US
dc.subjectTeachers' collectivesen-US
dc.subjectMicropoliticsen-US
dc.subjectMeaning negotiationen-US
dc.subjectSocial networken-US
dc.subjectFormación docentees-ES
dc.subjectEscuelaes-ES
dc.subjectColectivos escolareses-ES
dc.subjectMicropolíticaes-ES
dc.subjectNegociación de significadoes-ES
dc.subjectRed sociales-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subject.lcshTeacher trainingen-US
dc.subject.lcshSchoolen-US
dc.subject.lcshTeachers' collectivesen-US
dc.subject.lcshMicropoliticsen-US
dc.subject.lcshMeaning negotiationen-US
dc.subject.lcshSocial networken-US
dc.subject.lcshFormación docentees-ES
dc.subject.lcshEscuelaes-ES
dc.subject.lcshColectivos escolareses-ES
dc.subject.lcshMicropolíticaes-ES
dc.subject.lcshNegociación de significadoes-ES
dc.subject.lcshRed sociales-ES
dc.titleFormación docente en la escuela: negociación de significado y micropolítica en colectivos de profesoreses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record