Show simple item record

dc.contributor.authorGalindo Escamilla, Emmanuel
dc.contributor.authorPalerm Viqueira, Jacinta
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorGALINDO ESCAMILLA, EMMANUEL; 168415
dc.creatorPALERM VIQUEIRA, JACINTA; 15130
dc.date2012-05-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:31Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:31Z
dc.date.issued2012-05-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/155
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2012.54.a155
dc.identifier.urihttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/155
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.22198/rys.2012.54.a155
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45577
dc.description.abstractThis article compares two types of organizations which manage small water supply systems: one a consumer committee and the other an operating agency.The objective is to compare decision-making processes and financial situations between the two case studies: San Miguel Tlazintla and El Cardonal. In the first case study, operation and maintenance is in the hands of the consumers through an elected Committee, and the consumers establish the fees for service. In the second case study, the water system is managed by a Governance Committee and a General Manager who hire and direct the operational and administrative staff. Results show that the consumer committee covers all its costs through service fees, whereas the operating agency receives municipal subsidies.en-US
dc.description.abstractEn este artículo se presentan dos tipos de organizaciones que administran pequeños sistemas de agua potable: un comité de usuarios y un organismo operador. El objetivo es comparar la toma de decisiones y la situación financiera de los sistemas San Miguel Tlazintla y El Cardonal. El primero está a cargo de los usuarios, quienes realizan la operación y el mantenimiento, eligen un comité para la administración y establecen las cuotas que se cobran por el agua entubada. En el segundo, una junta de gobierno y un director general se encargan de contratar y dirigir al personal operativo y administrativo. Se concluye que el comité de usuarios cubre todos sus costos; por el contrario, el organismo operador recibe subsidios municipales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/155/352
dc.rightsDerechos de autor 2017 Emmanuel Galindo Escamilla, Jacinta Palerm Viqueiraes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 24 No. 54 (2012): May-Augusten-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 24 Núm. 54 (2012): mayo-agostoes-ES
dc.subjectRural drinking wateren-US
dc.subjectCommunity managementen-US
dc.subjectConsumer committeeen-US
dc.subjectAguaes-ES
dc.subjectAgua potable rurales-ES
dc.subjectManejo comunitarioes-ES
dc.subjectComité de usuarioses-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subject.lcshRural drinking wateren-US
dc.subject.lcshCommunity managementen-US
dc.subject.lcshConsumer committeeen-US
dc.subject.lcshAguaes-ES
dc.subject.lcshAgua potable rurales-ES
dc.subject.lcshManejo comunitarioes-ES
dc.subject.lcshComité de usuarioses-ES
dc.titleToma de decisiones y situación financiera en pequeños sistemas de agua potable: dos casos de estudio en El Cardonal, Hidalgo, Méxicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record