Show simple item record

dc.contributor.authorPalerm-Viqueira, Jacinta
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorPALERM VIQUEIRA, JACINTA; 15130
dc.date2005-09-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:52Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:52Z
dc.date.issued2005-09-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/614
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2005.34.a614
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45821
dc.descriptionThe proposal is differentiating between governance and management of irrigation systems, this because the analysis allowing management characterization is impossible from the governance point of view alone. From a management perspective, there are self-government cases in which the irrigators themselves carry out the fundamental tasks, based upon a body of accumulated local knowledge, and others in which the irrigators hired staff deals with the entire management tasks. Bureaucratic and technocratic management is found in irrigation systems with diverse locus of authority (State and self-governance).Another proposal is that while the irrigation systems self-government does not appear to have irrigation size limits, non-bureaucratic and non-technocratic management seem to be limited to a given irrigation system size. However, it is discussed that governance influences management, due to its decentralization, which is a means to reduce or avoid bureaucratic/technocratic management.en-US
dc.descriptionLa propuesta es diferenciar gobierno y administración en los sistemas de riego, argumentando que el análisis que permite la caracterización de esta última no se puede realizar observando únicamente el locus de autoridad. Desde la perspectiva de la administración, hay casos de autogobierno en que los regantes mismos realizan todas las tareas con base en sistemas de conocimiento local, otros en que toda la administración se encuentra a cargo de personal contratado. Hay casos de administración burocrática y tecnocrática en sistemas con distinto locus de autoridad (Estado/regantes). Además, se propone que mientras el autogobierno de sistemas de riego no parece tener límites de tamaño, la administración sin burocracia ni personal especializado parece estar acotada a sistemas de riego de una extensión determinada. No obstante, se argumenta que el gobierno influye sobre el carácter de la administración, dado que su descentralización disminuye o evita que sea burocrática/tecnocrática.es-ES
dc.description.abstractThe proposal is differentiating between governance and management of irrigation systems, this because the analysis allowing management characterization is impossible from the governance point of view alone. From a management perspective, there are self-government cases in which the irrigators themselves carry out the fundamental tasks, based upon a body of accumulated local knowledge, and others in which the irrigators hired staff deals with the entire management tasks. Bureaucratic and technocratic management is found in irrigation systems with diverse locus of authority (State and self-governance).Another proposal is that while the irrigation systems self-government does not appear to have irrigation size limits, non-bureaucratic and non-technocratic management seem to be limited to a given irrigation system size. However, it is discussed that governance influences management, due to its decentralization, which is a means to reduce or avoid bureaucratic/technocratic management.en-US
dc.description.abstractLa propuesta es diferenciar gobierno y administración en los sistemas de riego, argumentando que el análisis que permite la caracterización de esta última no se puede realizar observando únicamente el locus de autoridad. Desde la perspectiva de la administración, hay casos de autogobierno en que los regantes mismos realizan todas las tareas con base en sistemas de conocimiento local, otros en que toda la administración se encuentra a cargo de personal contratado. Hay casos de administración burocrática y tecnocrática en sistemas con distinto locus de autoridad (Estado/regantes). Además, se propone que mientras el autogobierno de sistemas de riego no parece tener límites de tamaño, la administración sin burocracia ni personal especializado parece estar acotada a sistemas de riego de una extensión determinada. No obstante, se argumenta que el gobierno influye sobre el carácter de la administración, dado que su descentralización disminuye o evita que sea burocrática/tecnocrática.es-ES
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.rightsDerechos de autor 2017 Jacinta Palerm-Viqueiraes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 17 No. 34 (2005): septiembre-diciembreen-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 17 Núm. 34 (2005): septiembre-diciembrees-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subjectLocal knowledgeen-US
dc.subjectBureaucracyen-US
dc.subjectTechnocracyen-US
dc.subjectHired staffen-US
dc.subjectIrrigation districts|en-US
dc.subjectConocimiento locales-ES
dc.subjectBurocraciaes-ES
dc.subjectTecnocraciaes-ES
dc.subjectPersonal contratadoes-ES
dc.subjectDistritos de riegoes-ES
dc.subjectAguaes-ES
dc.subject.lcshLocal knowledgeen-US
dc.subject.lcshBureaucracyen-US
dc.subject.lcshTechnocracyen-US
dc.subject.lcshHired staffen-US
dc.subject.lcshIrrigation districts|en-US
dc.subject.lcshConocimiento locales-ES
dc.subject.lcshBurocraciaes-ES
dc.subject.lcshTecnocraciaes-ES
dc.subject.lcshPersonal contratadoes-ES
dc.subject.lcshDistritos de riegoes-ES
dc.subject.lcshAguaes-ES
dc.titleGobierno y administración de sistemas de riegoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record