Show simple item record

Infraestructura carretera y economía regional. El caso de los productores de ajo de Oaxaca y Puebla

dc.contributor.authorTapia Guerrero, Luis Arturo
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorTAPIA GUERRERO, LUIS ARTURO; 97662
dc.date2018-09-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:43:02Z
dc.date.available2022-06-28T19:43:02Z
dc.date.issued2018-09-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/944
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2018.73.a944
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45942
dc.descriptionThis article analyzes the relationship between highway infrastructure and regional development through the case study of Oaxacan garlic crisis. By reviewing highway infrastructure and agricultural data, it is proposed that this crisis arose in the context of an increase in highway accessibility, which opened Oaxaca to greater commercial exchanges with the region, in particular with Puebla. This led to a realignment of economic agents according to their productive capacities, as well as a proliferation of unexpected effects, most of all the commercial displacement or producers’ confinement to subsistence, without ability to compete and faced with a state economy unable to absorb them.en-US
dc.descriptionEn este artículo se analiza la relación entre infraestructura carretera y desarrollo regional, a través del estudio de caso de la crisis del ajo oaxaqueño. Mediante la revisión de los datos de infraestructura carretera y agropecuarios, se propone que esta crisis se ha configurado en el marco de un incremento en la accesibilidad carretera, que abrió Oaxaca a mayores intercambios comerciales con la región, en especial con Puebla. Esto generó un reacomodo de los agentes económicos según sus capacidades productivas, y una multiplicación de efectos no esperados, sobre todo el desplazamiento comercial o la reclusión a la subsistencia de los productores sin capacidad para competir y enfrentados a una economía estatal incapaz de absorberlos.es-ES
dc.description.abstractThis article analyzes the relationship between highway infrastructure and regional development through the case study of Oaxacan garlic crisis. By reviewing highway infrastructure and agricultural data, it is proposed that this crisis arose in the context of an increase in highway accessibility, which opened Oaxaca to greater commercial exchanges with the region, in particular with Puebla. This led to a realignment of economic agents according to their productive capacities, as well as a proliferation of unexpected effects, most of all the commercial displacement or producers’ confinement to subsistence, without ability to compete and faced with a state economy unable to absorb them.en-US
dc.description.abstractEn este artículo se analiza la relación entre infraestructura carretera y desarrollo regional, a través del estudio de caso de la crisis del ajo oaxaqueño. Mediante la revisión de los datos de infraestructura carretera y agropecuarios, se propone que esta crisis se ha configurado en el marco de un incremento en la accesibilidad carretera, que abrió Oaxaca a mayores intercambios comerciales con la región, en especial con Puebla. Esto generó un reacomodo de los agentes económicos según sus capacidades productivas, y una multiplicación de efectos no esperados, sobre todo el desplazamiento comercial o la reclusión a la subsistencia de los productores sin capacidad para competir y enfrentados a una economía estatal incapaz de absorberlos.es-ES
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.rightsDerechos de autor 2018 Luis Arturo Tapia Guerreroes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 30 No. 73 (2018): September-Decemberen-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 30 Núm. 73 (2018): septiembre-diciembrees-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subjectFarmersen-US
dc.subjectAgricultural crisisen-US
dc.subjectAgrarian sectoren-US
dc.subjectRegional economyen-US
dc.subjectHighwaysen-US
dc.subjectOaxacaen-US
dc.subjectPueblaen-US
dc.subjectAgricultoreses-ES
dc.subjectCrisis agrícolaes-ES
dc.subjectSector agrarioes-ES
dc.subjectEconomía regionales-ES
dc.subjectCarreterases-ES
dc.subjectOaxacaes-ES
dc.subjectPueblaes-ES
dc.subject.lcshFarmersen-US
dc.subject.lcshAgricultural crisisen-US
dc.subject.lcshAgrarian sectoren-US
dc.subject.lcshRegional economyen-US
dc.subject.lcshHighwaysen-US
dc.subject.lcshOaxacaen-US
dc.subject.lcshPueblaen-US
dc.subject.lcshAgricultoreses-ES
dc.subject.lcshCrisis agrícolaes-ES
dc.subject.lcshSector agrarioes-ES
dc.subject.lcshEconomía regionales-ES
dc.subject.lcshCarreterases-ES
dc.subject.lcshOaxacaes-ES
dc.subject.lcshPueblaes-ES
dc.titleHighway infrastructure and regional economy. The case of Oaxaca and Puebla’s garlic producersen-US
dc.titleInfraestructura carretera y economía regional. El caso de los productores de ajo de Oaxaca y Pueblaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeCuantitativo, comparadoes-ES
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record