Show simple item record

Los académicos como agentes de cambio institucional: el caso del Instituto Tecnológico de Sonora, 2003-2018

dc.contributor.authorGalindo Padilla, Gabriel
dc.contributor.authorPoom Medina, Juan
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorGalindo Padilla, Gabriel;#0000-0002-2297-3773
dc.creatorPOOM MEDINA, JUAN; 74985
dc.date2020-06-08
dc.date.accessioned2022-06-28T19:43:08Z
dc.date.available2022-06-28T19:43:08Z
dc.date.issued2020-06-08
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/1267
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys2020/32/1267
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/46007
dc.descriptionThe objective of this article is to analyze the institutional change in the Instituto Tecnológico de Sonora from 2003 to 2018. The study is carried out following the case study method, using primary sources and semi-structured interviews; this method limits generalization but allows depth. The results demonstrate the constitution of academics as subversive agents that cause institutional change by stratification according to the theory of gradual institutional change. Results are compared to some works at the national level that demonstrate the incidence of public policies, state governments and university authorities as agents which limit autonomy, produce less democratic and legitimate governments, and reduce the power of academics in the university. It is concluded that the academics can influence the course of the universities and have capacities to produce significant changes in the organization using their own resources and strategies even in conditions of restriction to their agency capacity.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es analizar los cambios institucionales en el Instituto Tecnológico de Sonora entre 2003 y 2018. La metodología empleada es el estudio de caso, además de fuentes primarias y entrevistas semiestructuradas; este método limita la generalización, pero permite profundidad. Los resultados demuestran la constitución de los académicos como agentes subversivos que provocan cambio institucional por estratificación conforme a la teoría del cambio institucional gradual, en contraste con algunos trabajos en el ámbito nacional que demuestran la incidencia de políticas públicas, gobiernos estatales y autoridades universitarias como agentes que acotan la autonomía, producen gobiernos menos democráticos y menos legítimos, y reducen el poder de los académicos en la universidad. Se concluye que éstos pueden influir en el rumbo de las universidades y tienen capacidades para producir cambios significativos en la organización utilizando sus propios recursos y estrategias aun en condiciones de restricción a su capacidad de agencia.es-ES
dc.description.abstractThe objective of this article is to analyze the institutional change in the Instituto Tecnológico de Sonora from 2003 to 2018. The study is carried out following the case study method, using primary sources and semi-structured interviews; this method limits generalization but allows depth. The results demonstrate the constitution of academics as subversive agents that cause institutional change by stratification according to the theory of gradual institutional change. Results are compared to some works at the national level that demonstrate the incidence of public policies, state governments and university authorities as agents which limit autonomy, produce less democratic and legitimate governments, and reduce the power of academics in the university. It is concluded that the academics can influence the course of the universities and have capacities to produce significant changes in the organization using their own resources and strategies even in conditions of restriction to their agency capacity.en-US
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es analizar los cambios institucionales en el Instituto Tecnológico de Sonora entre 2003 y 2018. La metodología empleada es el estudio de caso, además de fuentes primarias y entrevistas semiestructuradas; este método limita la generalización, pero permite profundidad. Los resultados demuestran la constitución de los académicos como agentes subversivos que provocan cambio institucional por estratificación conforme a la teoría del cambio institucional gradual, en contraste con algunos trabajos en el ámbito nacional que demuestran la incidencia de políticas públicas, gobiernos estatales y autoridades universitarias como agentes que acotan la autonomía, producen gobiernos menos democráticos y menos legítimos, y reducen el poder de los académicos en la universidad. Se concluye que éstos pueden influir en el rumbo de las universidades y tienen capacidades para producir cambios significativos en la organización utilizando sus propios recursos y estrategias aun en condiciones de restricción a su capacidad de agencia.es-ES
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.rightsDerechos de autor 2020 Gabriel Galindo Padilla, Juan Poom Medinaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 32 (2020): Rolling Pass; e1267en-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 32 (2020): Publicación continua; e1267es-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subjectAcademicsen-US
dc.subjectAutonomyen-US
dc.subjectCase studyen-US
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjectInstitutional changeen-US
dc.subjectPublic policiesen-US
dc.subjectPublic universityen-US
dc.subjectUniversity governmenten-US
dc.subjectAcadémicoses-ES
dc.subjectAutonomíaes-ES
dc.subjectCambio institucionales-ES
dc.subjectEducación superiores-ES
dc.subjectEstudio de casoes-ES
dc.subjectGobierno universitarioes-ES
dc.subjectPolíticas públicases-ES
dc.subjectUniversidad públicaes-ES
dc.subject.lcshAcademicsen-US
dc.subject.lcshAutonomyen-US
dc.subject.lcshCase studyen-US
dc.subject.lcshHigher educationen-US
dc.subject.lcshInstitutional changeen-US
dc.subject.lcshPublic policiesen-US
dc.subject.lcshPublic universityen-US
dc.subject.lcshUniversity governmenten-US
dc.subject.lcshAcadémicoses-ES
dc.subject.lcshAutonomíaes-ES
dc.subject.lcshCambio institucionales-ES
dc.subject.lcshEducación superiores-ES
dc.subject.lcshEstudio de casoes-ES
dc.subject.lcshGobierno universitarioes-ES
dc.subject.lcshPolíticas públicases-ES
dc.subject.lcshUniversidad públicaes-ES
dc.titleAcademics as Agents of Institutional Change: The Case of the Instituto Tecnológico de Sonora, 2003-2018en-US
dc.titleLos académicos como agentes de cambio institucional: el caso del Instituto Tecnológico de Sonora, 2003-2018es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record