Show simple item record

Competencias de liderazgo y efectividad organizacional de los coordinadores académicos en una institución de educación superior de México

dc.contributor.authorDíaz Gómez, Eduardo Raúl
dc.contributor.authorDíaz López, Karla María
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorDíaz Gómez, Eduardo Raúl
dc.creatorDIAZ LOPEZ, KARLA MARIA; 266245
dc.date2021-02-22
dc.date.accessioned2022-06-28T19:43:10Z
dc.date.available2022-06-28T19:43:10Z
dc.date.issued2021-02-22
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/1412
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys2021/33/1412
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/46045
dc.descriptionObjective: to examine the relationship between leader behavior and organizational effectiveness among academic coordinators in one higher education institution in Northwestern Mexico. Methodology: the study is described as quantitative and has a correlational scope with a 82 faculty members sample, who answered the multifactor leadership questionnaire to assess the competencies of 12 Program coordinators. Results: the adoption of a transactional and transformational style partially associates with the perception held by faculty members regarding academic coordinators’ organizational effectiveness. Passive leadership negatively correlates with the perception of organizational effectiveness. Value: the use of one organizational leadership model in an educational context in Mexico. Limitations: the focus on one single educational institution. Conclusions: it is possible to develop specific leadership behavior in academic coordinators to increase organizational effectiveness.en-US
dc.descriptionObjetivo: examinar las conductas de liderazgo de algunos coordinadores académicos y su relación con la efectividad organizacional en una institución educativa ubicada en el noroeste de México. Metodología: es cuantitativa y tiene alcance correlacional con una muestra de 82 docentes, quienes respondieron el cuestionario multifactorial de liderazgo para evaluar las competencias de 12 coordinadores académicos. Resultados: la adopción de un estilo de liderazgo transaccional y transformacional se relaciona de manera parcial con la percepción que tienen los docentes de la efectividad organizacional de los coordinadores. El liderazgo pasivo se correlaciona de forma negativa con la percepción de efectividad organizacional. Valor: la aplicación de un modelo de liderazgo organizacional en un contexto educativo en México. Limitaciones del estudio: el análisis de una sola institución educativa. Conclusiones: es posible desarrollar conductas de liderazgo específicas en los coordinadores académicos para incrementar su efectividad organizacional.es-ES
dc.description.abstractObjective: to examine the relationship between leader behavior and organizational effectiveness among academic coordinators in one higher education institution in Northwestern Mexico. Methodology: the study is described as quantitative and has a correlational scope with a 82 faculty members sample, who answered the multifactor leadership questionnaire to assess the competencies of 12 Program coordinators. Results: the adoption of a transactional and transformational style partially associates with the perception held by faculty members regarding academic coordinators’ organizational effectiveness. Passive leadership negatively correlates with the perception of organizational effectiveness. Value: the use of one organizational leadership model in an educational context in Mexico. Limitations: the focus on one single educational institution. Conclusions: it is possible to develop specific leadership behavior in academic coordinators to increase organizational effectiveness.en-US
dc.description.abstractObjetivo: examinar las conductas de liderazgo de algunos coordinadores académicos y su relación con la efectividad organizacional en una institución educativa ubicada en el noroeste de México. Metodología: es cuantitativa y tiene alcance correlacional con una muestra de 82 docentes, quienes respondieron el cuestionario multifactorial de liderazgo para evaluar las competencias de 12 coordinadores académicos. Resultados: la adopción de un estilo de liderazgo transaccional y transformacional se relaciona de manera parcial con la percepción que tienen los docentes de la efectividad organizacional de los coordinadores. El liderazgo pasivo se correlaciona de forma negativa con la percepción de efectividad organizacional. Valor: la aplicación de un modelo de liderazgo organizacional en un contexto educativo en México. Limitaciones del estudio: el análisis de una sola institución educativa. Conclusiones: es posible desarrollar conductas de liderazgo específicas en los coordinadores académicos para incrementar su efectividad organizacional.es-ES
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.rightsDerechos de autor 2021 Eduardo Raúl Díaz Gómez, Karla María Díaz Lópezes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 33 (2021): Rolling Pass; e1412en-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 33 (2021): Publicación continua; e1412es-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subjectTransactional leadershipen-US
dc.subjectTransformational leadershipen-US
dc.subjectPassive leadershipen-US
dc.subjectOrganizational effectivenessen-US
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjectLiderazgo transaccionales-ES
dc.subjectLiderazgo transformacionales-ES
dc.subjectLiderazgo pasivoes-ES
dc.subjectEfectividad organizacionales-ES
dc.subjectEducación superiores-ES
dc.subject.lcshTransactional leadershipen-US
dc.subject.lcshTransformational leadershipen-US
dc.subject.lcshPassive leadershipen-US
dc.subject.lcshOrganizational effectivenessen-US
dc.subject.lcshHigher educationen-US
dc.subject.lcshLiderazgo transaccionales-ES
dc.subject.lcshLiderazgo transformacionales-ES
dc.subject.lcshLiderazgo pasivoes-ES
dc.subject.lcshEfectividad organizacionales-ES
dc.subject.lcshEducación superiores-ES
dc.titleLeadership Competencies and Organizational Effectiveness in Academic Coordinators in one Institution of Higher Education in Mexicoen-US
dc.titleCompetencias de liderazgo y efectividad organizacional de los coordinadores académicos en una institución de educación superior de Méxicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record