Show simple item record

dc.contributor.authorHernández Moreno, María del Carmen
dc.contributor.authorVázquez Ruiz, Miguel Ángel
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorHernández Moreno, María del Carmen; 20899
dc.creatorVázquez Ruiz, Miguel Angel;*CA1236551
dc.date2009-09-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:44Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:44Z
dc.date.issued2009-09-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/476
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2009.46.a476
dc.identifier.urihttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/476
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.22198/rys.2009.46.a476
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45728
dc.description.abstractThe substantial changes in the Mexican agri-food system has driven companies to apply strategies that allow them to function in a more competitive, complex and uncertain context. In the poultry branch, Bachoco Industries has gained industry leadership nationally, despite the pressure of trade deregulation and the competition of two of the major transnational poultry consortiums.This article presents the outcomes obtained by the company since implementing its nation-wide market penetration strategy. A location theory perspective suggests the hypothesis that such a strategy has allowed Bachoco to add comparative regional advantages and given it the ability to adapt its offer to the customs and traditions of each regional market, which no other competitor has done. The imminent total deregulation of the Mexican poultry market would encourage the conglomerate to accelerate its renovation in order to stay up to par with its international competitors.en-US
dc.description.abstractLos cambios sustantivos en el sistema agroalimentario mexicano han impulsado a las empresas a aplicar estrategias que les permitan funcionar en un contexto cada vez más competitivo, complejo e incierto. En el ramo avícola, Industrias Bachoco ha logrado posicionarse como líder nacional, a pesar de las presiones de la apertura comercial y de la competencia interna de dos de los mayores consorcios avícolas transnacionales. El presente artículo destaca los resultados obtenidos por esta empresa a partir de su estrategia de desplazamiento por la república mexicana. Desde la perspectiva de la teoría de la localización y de la nueva geografía económica, se plantea la hipótesis de que tal estrategia le ha permitido a Bachoco sumar ventajas comparativas regionales y le ha conferido la capacidad de suministrar una oferta adaptada a las costumbres y tradiciones de cada mercado regional, que no ha sido igualada por ninguna de sus competidoras. Se concluye que la apertura total inminente del mercado avícola mexicano inducirá al consorcio a acelerar su actualización, para estar a tono y competir con las empresas internacionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/476/515
dc.rightsDerechos de autor 2017 María del Carmen Hernández Moreno, Miguel Ángel Vázquez Ruizes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 21 No. 46 (2009): September-Decemberen-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 21 Núm. 46 (2009): septiembre-diciembrees-ES
dc.subjectPoultryen-US
dc.subjectLocation strategiesen-US
dc.subjectCompetitivenessen-US
dc.subjectAgri-food companiesen-US
dc.subjectRegional marketsen-US
dc.subjectRegional comparative advantagesen-US
dc.subjectBachoco industriesen-US
dc.subjectAviculturaes-ES
dc.subjectEstrategias de localizaciónes-ES
dc.subjectEmpresas agroalimentariases-ES
dc.subjectCompetitividades-ES
dc.subjectMercados regionaleses-ES
dc.subjectVentajas comparativas regionaleses-ES
dc.subjectIndustrias bachoco.es-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subject.lcshPoultryen-US
dc.subject.lcshLocation strategiesen-US
dc.subject.lcshCompetitivenessen-US
dc.subject.lcshAgri-food companiesen-US
dc.subject.lcshRegional marketsen-US
dc.subject.lcshRegional comparative advantagesen-US
dc.subject.lcshBachoco industriesen-US
dc.subject.lcshAviculturaes-ES
dc.subject.lcshEstrategias de localizaciónes-ES
dc.subject.lcshEmpresas agroalimentariases-ES
dc.subject.lcshCompetitividades-ES
dc.subject.lcshMercados regionaleses-ES
dc.subject.lcshVentajas comparativas regionaleses-ES
dc.subject.lcshIndustrias bachoco.es-ES
dc.titleIndustrias Bachoco: estrategias de localización y competitividad ante el nuevo escenario avícolaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record