Show simple item record

dc.contributor.authorMaier, Elizabeth
dc.coverage.spatialMX-SONen-US
dc.creatorMaier, Elizabeth;*CA1235199
dc.date2007-09-01
dc.date.accessioned2022-06-28T19:42:47Z
dc.date.available2022-06-28T19:42:47Z
dc.date.issued2007-09-01
dc.identifierhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/537
dc.identifierhttps://doi.org/10.22198/rys.2007.40.a537
dc.identifier.urihttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/537
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.22198/rys.2007.40.a537
dc.identifier.urihttps://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45764
dc.description.abstractThe objective of this article is to anchor the analysis of a research-action experience in education for the prevention of HIV-AIDS in indigenous immigrant communities in Baja California, to a theoretical and phenomenological framework that organizes the multiple dimensions of this issue, and offers a deeper understanding of the implications of the pandemic for these communities, the significance of indigenous women's participation, and the results obtained, as well as the importance of a gender perspective and cultural orientation for its success. The concept of vulnerability is used to depict the extremely fragile living conditions of origin and receptive indigenous communities, the subaltern implications of indigenous women's traditional identity, and the risks of migration itself. This article interprets community health promotion in terms of the gendered culture of origin communities, the historical and subjective meanings of increasing indigenous migration, and subsequent attempts at social, cultural, and gender reorganization produced by migratory dislocation. Based on this complex theoretical, conceptual, historical, phenomenological and relational jigsaw puzzle, the last part of the article focuses on the mechanics and contents of the project, and the results obtained by the community and the women promoters from the experience.en-US
dc.description.abstractEl objetivo del presente artículo es anclar el análisis de una experiencia de investigación-acción en educación, para la prevención del VIH-SIDA en comunidades indígenas inmigrantes en Baja California, a un marco teórico y fenomenológico que organice las dimensiones múltiples de la problemática, y permita mayor comprensión del significado de la pandemia para estas comunidades, el sentido de la participación de las actoras principales del proyecto, sus resultados, las implicaciones de la articulación de la perspectiva de género y una orientación cultural para su éxito. Se utiliza la categoría vulnerabilidad, para ejemplificar las condiciones de vida tan frágiles de las comunidades indígenas de origen y recepción, los significados subalternos de la identidad tradicional de las indígenas y los riesgos propios de la migración. El artículo interpreta el ejercicio de promoción de la salud comunitaria a partir del sentido cultural de género de las comunidades de origen, los significados históricos y subjetivos de la emigración indígena creciente y los ensayos consiguientes de reorganización social, cultural y genérica, causados por la dislocación migratoria. A partir de este complejo rompecabezas teórico, histórico, fenomenológico y relacional, en los últimos apartados se examina la mecánica del proyecto, sus contenidos y el cúmulo de resultados que la experiencia arrojó a la comunidad y a las promotoras.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEl Colegio de Sonoraes-ES
dc.relationhttps://regionysociedad.colson.edu.mx:8086/index.php/rys/article/view/537/578
dc.rightsDerechos de autor 2017 Elizabeth Maieres-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses-ES
dc.source2448-4849
dc.source1870-3925
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 19 No. 40 (2007): September-Decemberen-US
dc.sourceregión y sociedad; Vol. 19 Núm. 40 (2007): septiembre-diciembrees-ES
dc.subjectPreventionen-US
dc.subjectHiv-aidsen-US
dc.subjectMigrationen-US
dc.subjectReceptive indigenous communitiesen-US
dc.subjectCommunity educationen-US
dc.subjectCultural sensibilityen-US
dc.subjectGender perspectiveen-US
dc.subjectIndigenous women promoters|en-US
dc.subjectPrevenciónes-ES
dc.subjectVih-sidaes-ES
dc.subjectMigraciónes-ES
dc.subjectComunidades indígenas de recepciónes-ES
dc.subjectEducación comunitariaes-ES
dc.subjectSensibilidad culturales-ES
dc.subjectPerspectiva de géneroes-ES
dc.subjectPromotoras indígenases-ES
dc.subjectCiencias Sociales
dc.subject.lcshPreventionen-US
dc.subject.lcshHiv-aidsen-US
dc.subject.lcshMigrationen-US
dc.subject.lcshReceptive indigenous communitiesen-US
dc.subject.lcshCommunity educationen-US
dc.subject.lcshCultural sensibilityen-US
dc.subject.lcshGender perspectiveen-US
dc.subject.lcshIndigenous women promoters|en-US
dc.subject.lcshPrevenciónes-ES
dc.subject.lcshVih-sidaes-ES
dc.subject.lcshMigraciónes-ES
dc.subject.lcshComunidades indígenas de recepciónes-ES
dc.subject.lcshEducación comunitariaes-ES
dc.subject.lcshSensibilidad culturales-ES
dc.subject.lcshPerspectiva de géneroes-ES
dc.subject.lcshPromotoras indígenases-ES
dc.titleEducación para la prevención del VIH-SIDA para inmigrantes indígenas en Baja Californiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.audiencegeneralPublic
dc.identificator5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record