• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revista región y sociedad
  • Artículos de investigación
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revista región y sociedad
  • Artículos de investigación
  • View Item
...
...
...
...
PreviousNext
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social and knowledge differences in children of elementary education in communities along the Amacuzac River in Morelos

Diferencias sociales y de conocimiento en niños de educación básica en comunidades del río Amacuzac, Morelos

Show full item record
Author:
Ocampo Molina, Lucía
López Medellín, Xavier
Maldonado Almanza, Belinda
Wehncke, Elisabet V.

Keywords:
Sustainable development
Riparian lands
Environmental education
Riparian areas
Use of water
Water management
(cognitive) perceptions
Public opinion|
Desarrollo sustentable
Tierras ribereñas
Educación ambiental
Áreas ripícolas
Uso del agua
Gestión del agua
Percepciones (cognitivas)
Opinión pública

Date:
2019-05-22
Abstract:
Using a qualitative approach, this article aims to statistically estimate the knowledge education elementary school students in four communities along the Amacuzac River have about environmental education, before and after attending a workshop on sustainable use, management and conservation of water and the riparian ecosystem, developed on the basis of educational materials from various institutions. Questionnaires were administered, and children’s responses reflect their perceptions on the issue. The results show significant differences in knowledge and learning among the communities, as well as in their capacities to assimilate new information and retain it. A clear diagnosis was obtained of participants’ knowledge and previous or initial experiences. This is important because the environmental education programs disseminated and implemented in the country are usually the same, but the population is heterogeneous, so it is relevant to include these variables in the analysis when comparing populations.
 
El objetivo del artículo es estimar estadísticamente, con un enfoque cualitativo, el conocimiento sobre temas de educación ambiental de estudiantes de primaria en cuatro comunidades del río Amacuzac, antes y después de asistir a un taller sobre uso sustentable, manejo y conservación del agua y del ecosistema ripario, elaborado con base en materiales educativos de varias instituciones. Se aplicaron cuestionarios, cuyas respuestas reflejan las percepciones de los niños sobre el tema. Los resultados evidencian las diferencias significativas de conocimiento y aprendizaje entre las comunidades; también las capacidades para asimilar información nueva y retenerla. Se obtuvo un diagnóstico claro de los saberes y experiencias previas o iniciales de los asistentes. Esto es importante, porque los programas de educación ambiental difundidos y aplicados en el país suelen ser los mismos, pero la población es heterogénea por lo que es relevante incluir estas variables en el análisis, cuando se comparan las poblaciones.
 
URI:
https://repositorio.colson.edu.mx/handle/2012/45960
Collections:
  • Artículos de investigación

Thumbnail

Transparencia

Colson

Informes

Colson

Directorio

logo-footer

Sitios de consulta

  • Testamentos
  • Respuestas a las incursiones apaches
  • Pronunciamientos
  • Manual de usos y estilo

Contacto

  • Biblioteca Gerardo Cornejo Murrieta
  • repositorio@colson.edu.mx
  •   +52 662 259 5300 ext. 2267
  • Calle Obregón 55, Col. Centro,
  • C.P. 83000 Hermosillo, Sonora,
  • México
  • Ver mapa

Servicios internos

  • Outlook Web App 365
  • SIACAD
  • SISAEP
  • Portal Maestros
  • Portal Alumnos
  • RENTSAL
  • SOMABI
  • Dirección General Administrativa
 

 

Acerca deRI PiticPoliciesCopyrightUser's ManualFAQStatisticsCollectors

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Transparencia

Colson

Informes

Colson

Directorio

logo-footer

Sitios de consulta

  • Testamentos
  • Respuestas a las incursiones apaches
  • Pronunciamientos
  • Manual de usos y estilo

Contacto

  • Biblioteca Gerardo Cornejo Murrieta
  • repositorio@colson.edu.mx
  •   +52 662 259 5300 ext. 2267
  • Calle Obregón 55, Col. Centro,
  • C.P. 83000 Hermosillo, Sonora,
  • México
  • Ver mapa

Servicios internos

  • Outlook Web App 365
  • SIACAD
  • SISAEP
  • Portal Maestros
  • Portal Alumnos
  • RENTSAL
  • SOMABI
  • Dirección General Administrativa